Miguel Ybáñez | Madrid, Spain
-
Acrisolado, 1998
oli sobre tela, 255x235cmPer a més informació consulta la pàgina en anglès.
-
sense títol, 1997
oli sobre tela, 200x154cmLa part superior de la pintura reflecteix els indescriptibles patiments que la humanitat periòdicament havia de suportar durant les persecucions i els holocausts. La part inferior de la pintura està submergida en la llum amable del perdó, i elimina tots els records de patiment, por i injustícia.
La pregaria final d’un jueu empresonat en un camp d’extermini alemany expressa el missatge de la pintura d’una manera profundament commovedora.
Oh Senyor,
Un cop arribi a la seva glòria,
no contempli únicament els homes de bona fe,
contempli també aquells de mala fe.
Però malgrat tots aquests,
contempli el fruit que donen:
a alguns de nosaltres ens van ensenyar la paciència,
a d'altres el coratge.
Contempli la camaraderia,
la humilitat, la grandesa de cor i de la fidelitat hem aconseguit el seu agraïments.
Oh Senyor,
Dóna'ns la gràcia que el fruit que ens hauríem merescut durant el nostre calvari serà algun dia la seva redempció. -
Templanza Nocturna 2 Templanzas presentidas con miedo en mu: Jaulas para un canto apasionado., 1991
oli sobre fusta, 64x99cmPer a més informació consulta la pàgina en anglès.
-
sense títol, 1998
oli sobre tela, 110x95cmAquesta pintura conté formes figuratives. La primera, poc definida, té forma de cargol, i la segona d’agulla. Per una banda, els dos objectes estan situats al centre de la pintura, sobre una superfície daurada. Per l’altra, formes d’altres dimensions s’esvaeixen en un fons de color blau fosc.
El rerafons surrealista ens trasllada al camp dels somnis i de l’inconscient. Carl Jung, un pensador amb una gran autoritat, va concebre que el cargol representa el jo en els somnis. En psicologia, les parts toves del cargol respresenten l’inconscient i la closca simbolitza el conscient. Des que es va donar un significat al cargol, la pintura hauria de fer que l’observador veiés l’inconscient. Un cop el cargol s’ha esvaït completament, l’observador podría d’endinsar-se en el forat de l’agulla. Un fragment de la Bíblia que s’adequa a l’obra diu:
“Una altra vegada et dic, que és més fàcil passar un camell pel forat d’una agulla que entrar un ric al regne de Déu” Mateu 19:24
(nota la superfície daurada en la pintura). -
untitled, 1997
oli sobre paper, 110x80cmPer a més informació consulta la pàgina en anglès.
-
Gradual 13 Trasladare a Cariathiarin . Los Parpados Cerrados., 1991
oli sobre tela, 210x175cmAquesta pintura forma part d’un conjunt de quinze obres titulat Graduales, les quals fan referència a espais sagrats. El subtítol de la pintura, té a veure amb l’Antic Testament. Cariathiarin (avui, Quirat Jearim) era la ciutat on es va portar l’Arca Sagrada*, després que la ràbia s’hagués apoderat de la ciutat de Bet Semes (lloc d’origen de l’Arca).
Metafòricament parlant, Gradual 13 pot ser considerat com la representació de la ràbia en el seu estat inicial de calma. Aquest procés es pot veure simbolitzat amb una mena de ràfaga de llum clara i brillant que preveu l’arribada de la pluja. Com una corrent plàcida dibuixada verticalment en la pintura, l’artista representa l’aigua que busca el seu camí a través de les restes de foc que ja estan roents i que encara poden portar a la provocació.
*L’Arca Sagrada: A la Bíblia es descriu com un recipient sagrat, on es guarden les làmines de pedra on hi havia escrits els Déu Manaments.
-
sense títol, 1997
tècnica mixta sobre paper, 110x80cmPer a més informació consulta la pàgina en anglès.
-
Mesa de las Memorias Muertas, 1993
oli sobre tela, 154x200cmPer a més informació consulta la pàgina en anglès.
-
Gradual 10: Muchas veces desde mi juventud me embistieron. La trama de una cuadricula sobre mis espaldas fabricaron. Sea como sea. Agua y viento de Sion.
Puerta enrrejada a la fuente de tu agua, Mirandas de cascadas de luz traspasan tu velo, la fragancia luminosa del presentimiento mitiga la agonia de la separacion., 1991
oli sobre tela, 204x172cmPer a més informació consulta la pàgina en anglès.